KL: Uusi akkutyyppi - Sähköautojen merkittävimmät ongelmat on nyt ratkaistu

Sekisuin akkuja
Sekisuin akkuja
​Japanilaisen Sekisui Chemical-konsernin luomalla uudella akkutyypillä sähköauton ajomatka ainakin kolminkertaistuu, akkukustannukset vähenevät kolmannekseen, akut ovat huomattavasti kevyempiä ja niiden turvallisuus on ottanut suuren harppauksen eteenpäin.

Mullistavan uutisen julkisti saksalainen teollisuus- ja kauppamari Japanin verkkosivuillaan. Sekisuin tiedotteessa mainitaan, että ensimmäiset testiakut valmistuvat ensi vuonna. Markkinoille akut tulevat vuonna 2015.

Sekisuin pörssiosake oli uutisen siivittämänä vahvassa nousussa.
Superakussa anodi pinnoitetaan nykyisen litiumioniakun grafeenin tai grafiitin sijaan piillä. Täysin uutta on myös geelimäinen sähköä johtava elektrolyytti, kerrotaan Kauppalehden uutisessa.
Sekisuin mukaan sähköauton ajomatka pidentyy täyteen ladatulla akulla jopa 600 kilometriin. Nykyisin täyteen ladatulla akulla päästään ajamaan parhaimmillaan 200 kilometriä.
Innovaatio tekee sähköautoista entistä houkuttelevampia

Uusissa akuissa käytettävien materiaalien avulla akut voidaan rakentaa moneen muotoon, kuten esimerkiksi ohueksi levyksi. Tilaa kyetään täten säästämään nykyisiin akkuihin verrattuna runsain mitoin. Sekisuin akut painavatkin huomattavasti tavallisia akkuja vähemmän.
Sekisuin mukaan uusi akku on merkittävästi turvallisempi kuin litiumakku esimerkiksi kolaritilanteissa.

Tähän asti sähköautojen akustot ovat maksaneet yleensä noin 15 000 euroa. Sekisuin luoman uuden akustotyypin hinta putoaa konsernin mukaan noin 5000 euroon. Mittava kustannussäästö suosii sähköautoja, kun verrokiksi otetaan perinteisillä voimanlähteillä varustetut autot.

Alkuperäinen uutinen ja kuva Kauppalehdestä