Volkswagen e-Golf

Ulkoisesti täyssähköauto e-Golf ei juuri eroa polttomoottorilla varustetusta Golfista. © Volkswagen
Ulkoisesti täyssähköauto e-Golf ei juuri eroa polttomoottorilla varustetusta Golfista. © Volkswagen
Laadukas täysin sähkökäyttöinen versio suositusta automallista.

Volkswagen e-Golf

  • Teho 85 kW, 115 hv
  • Vääntö 270 Nm
  • 0-100km/h 10,4 s
  • Huippunopeus 140 km/h
  • Toimintasäde noin 190 km
  • Akusto 24,2 kW
  • ​Kulutus 12,7 kWh/100km

Volkswagen e-Golf kulkee puhtaasti sähköllä. Sähkökäyttöinen Golf näyttää kuitenkin tavalliselta nelioviselta polttomoottorikäyttöiseltä Golfilta. Ulkoisesti e-Golfin voi erottaa perinteisestä polttomoottorimallista aerodynaamisista vanteista ja uudenmallisesta etusäleiköstä. Golf automallina on erittäin suosittu, sillä siinä yhdistyvät mukavuus, käytännöllisyys, hienostuneisuus ja yksinkertaiset linjat - sekä ulkoa että sisältä. Kaikki nämä ominaisuudet toteutuvat myös e-Golfin kohdalla.


Etusäleikön logo paljastaa Golfin sähkökäyttöiseksi.
Etusäleikön logo paljastaa Golfin sähkökäyttöiseksi.


e-Golfin istuimet ovat huippuluokkaa. Sisusta on kokonaisuudessaan kaunis ja harmoninen kokonaisuus.
e-Golfin istuimet ovat huippuluokkaa. Sisusta on kokonaisuudessaan kaunis ja harmoninen kokonaisuus.

Sähkökäyttöinen Golf painaa hieman enemmän kuin esimerkiksi samoilla varusteilla oleva diesel-käyttöinen Golf. Painoeroa kertyy tasan 290 kg. Muita kompromisseja e-Golfin kuljettajan ei tarvitse sitten tehdäkään. Istuimet ovat mukavat ja tukevat. Vastaavanlaisia istuimia on yleensä vain luksusautoissa. Hallintalaitteet ovat selkeitä ja helppokäyttöisiä. Ohjaamon yleisilme on tyylikäs ja viimeistelty.



​Volkswagen e-Golf on hyvä valinta ihmisille, hotka tarvitsevat tilaa, mutta liikkuvat pääasiallisesti lyhyehköjä matkoja. Useimmille etenkin kaupunkialueella asuville e-Golfin 190 kilometrin toimintamatka riittää vallan mainiosti päivän ajoihin. Illalla kotiin palattuaan auton voi laittaa yöksi lataukseen, jolloin akut ovat taas täynnä aamulla.



Volkswagen e-Golf sopii hienosti talouden ykkösautoksi, sillä viiden hengen tilat ja 341 litran tavaratila riittävät monille. Tavaratilan maksimivetoisuus on hulppeat 1231 litraa.

Volkswagenilla ollaan ajateltu myös jalankulkijoiden turvallisuutta sähköautoja kehitettäessä. e-Golfin sähkömoottori tekee auton etenemisestä lähes äänetöntä. Täten jalankulkijat eivät usein kuule lähestyviä sähköautoja. Volkswagenilla päätettiin, että sähköautoihin kehitetään keinotekoinen moottorin ääni, jonka ihmiset tunnistavat. e-Golfin käyntiääni onkin polttomoottorin ja sähkömoottorin äänten yhdistelmä.

Sähkökäyttöistä autoa on helpointa ladata kotona. Asianmukainen latauslaite on turvallinen, sekä autolle että kiinteistön sähköverkolle.
Sähkökäyttöistä autoa on helpointa ladata kotona. Asianmukainen latauslaite on turvallinen, sekä autolle että kiinteistön sähköverkolle.
Sähkökäyttöisen Golfin saa kätevästi ja turvallisesti ladattua kotona kotilatauslaitteessa. Tällöin auton akusto latautuu täyteen noin kahdeksassa tunnissa. e-Golfia voidaan ladata myös teholatausasemilla, joissa auton akut latautuvat 80 % täyteen noin puolessa tunnissa.

e-Golfin akusto on nestejäähdytteinen. Tällä jäähdytysmenetelmällä pyritään saamaan tasaisempi toimintamatka ympäri vuoden. Nestejäähdytys pitää akuston lämpimänä talvella ja viileänä kesällä, jolloin lämpötilojen vaihtelujen vaikutukset toimintamatkaan saadaan minimoitua.


Volkswagen e-Golf hyödyntää jarrutusenergian talteenottojärjestelmää. Auton ratista voi säätää talteenoton tasoa. Myös B-vaihteella ajettaessa jarrutusenergian hyödyntäminen on maksimaalista. Jarrutusenergiantalteenoton taso kuvastaa, kuinka nopeasti auto hidastaa vauhtia, kun kuski nostaa jalkansa pois kaasulta. Hidastuksesta syntynyt energia otetaan talteen auton akustoon. Tuloksena on lisää toimintamatkaa.

​Takana-ajavien turvallisuuden lisäämiseksi auton jarruvalot syttyvät, kun vauhti hidastuu jarrutusenergian talteenottotoiminnon avulla.

B-vaihteella ajettaessa jarrutusenergiaa hyödynnetään maksimaalisesti. ​© Volkswagen
B-vaihteella ajettaessa jarrutusenergiaa hyödynnetään maksimaalisesti. ​© Volkswagen


Volkswagen e-Golfilla ajaminen on tehty mielenkiintoiseksi. Kuljettaja kykenee entistä enemmän vaikuttamaan ajoneuvon kulutukseen ja toimintamatkan pituuteen. e-Golfissa kuljettaja voi jarrutusenergian talteenottojärjestelmän hyödyntämisen lisäksi valita kolmesta erilaisesta ajomoodista kulloiseenkin tilanteeseen parhaiten sopivan vaihtoehdon. Ajomoodista toiseen siirrytään nappia painamalla. Ajomoodien avulla kuljettaja pystyy optimoimaan suorituskykyä ja toimintasädettä tilanteen mukaan. Normal-tilassa auton maksimitehot ovat käytettävissä. Eco-tilassa käytettävää tehoa vähennetään ja ilmastoinnin toimintaa rajoitetaan ladatun sähkön säästämiseksi. Eco+ -tilassa tehoa rajoitetaan entisestään ja ilmastointi sammutetaan. Kuitenkin kaikissa ajomoodeissa auton maksimitehot saadaan käyttöön painamalla kaasupoljin pohjaan.

Volkswagen e-Golf todistaa, että Volkswagenin sähköautot täyttävät samat luotettavuus- ja käytettävyysvaatimukset kuin heidän perinteisillä moottoreilla kulkevat automallinsa. Volkswagen takaa e-Golfin akkujen kestävyydeksi kahdeksan vuotta.

e-Golf saapuu Suomen markkinoille loppuvuodesta.


Lähteet: Volkswagen ja Plugincars


Latauslaitteet verkkokaupasta

Katso Volkswagen e-Golfiin sopivat latauslaitteet Plugitin verkkokaupasta.

Katso e-Golf latauslaitteet >>